Minat Penggunaan E-Money di Masa Pandemi: Studi Kasus Mahasiswa Universitas Lampung

  • Erlina Rufaidah Universitas Lampung
  • Amar Ma'ruf Universitas Lampung
  • Pujiati Pujiati Universitas Lampung
  • Aryan Danil Mirza. BR Universitas Lampung

Abstract

The Covid-19 pandemic has encouraged massive use of e-money among the public. The lack of interaction between individuals during the pandemic has made e-money an increasingly necessary payment alternative. This research tries to analyze the driving factors behind the interest in using e-money during a pandemic. This study used a survey method on 97 respondents. The research results show evidence that interest in using e-money among students is influenced by perceptions regarding benefits, safety, and convenience. The government and related stakeholders need to increase the value of benefits, security and convenience to encourage the use of e-money among the wider community in the future

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Erlina Rufaidah, Universitas Lampung

Jurusan Agribisnis

Amar Ma'ruf, Universitas Lampung

Pendidikan Ekonomi

Pujiati Pujiati, Universitas Lampung

Pendidikan Ekonomi

References

Amijaya, G.R. (2010). Pengaruh Persepsi Teknologi Informasi, Kemudahan, Resiko Dan Fitur Layanan Terhadap Minat Ulang Nasabah Bank Dalam Menggunakan Internet Banking (Studi Pada Nasabah Bank BCA). Skripsi. Pada Fakultas Ekonomi Universitas Diponegoro, Semarang.
Artini. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Penggunaan Uang Elektronik Pada Aplikasi Ovo (Studi Kasus Pada Mahasiswa Ekonomi Islam TA 2016-2017 UIN Sumatera Utara). Skripsi Pada FEBI UIN Sumatera Utara, Medan.
Budyastuti, T. (2020). Factors That Influence the Intensity of The Use of Digital Money Payment (Case Study In Ovo Users), International Journal of Multidisciplinary Research (IJMR), 6(6), 89-99.
Dirwan & Latief, F. (2020) Aspek Yang Mempengaruhi Minat Penggunaan Uang Digital di Kota Makassar. Jurnal Mirai Management, 6(1), 288-298.
Mankiw, N.G. (2009). Macroeconomics (7th Edition). New York: Harvard University.
Oney, E., Guven, G.O., & Rizvi W.H. (2017). The Determinants of Electronic Payment Systems Usage from Consumers’ Perspective. Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 30(1), 394–415.
Peraturan Bank Indonesia (PBI) No. 11/12/PBI/2009 Tanggal 13 April 2009 Tentang Uang Elektronik. Prasetya, H. & Putra, S.E. (2020). Pengaruh Persepsi Kemudahan, Manfaat, dan Resiko Pada Minat Penggunaan E-Money di Surabaya. Jurnal Dinamika Ekonomi dan Bisnis, 17(02), 151-158.
Pratama, A.B., & Suputra,I.D.G.D. (2019). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan Penggunaan, dan Tingkat Kepercayaan Pada Minat Menggunakan Uang Elektronik. E-Jurnal Akuntansi, 27(2), 927-953.
Putritama, A., & Sari, R.Sp. (2020). Factors Affecting the Interest in Using E Money for Millennials. Jurnal Economia, 16 (2), 245-256.
Rachmawati, W.I., Kartawinata, B.R., & Wijayangka, C., & Hasbi, I. (2020). Factors Analysis That Affecting the Intention to Use Digital Payment (Case Study on Ovo Users In Jakarta, Bogor, Depok, Tangerang, Bekasi), International Conference on Economics, Business and Economic Education 2019, 290-302.
Rahmatika, U., & Fajar, M.A. (2019). Faktor - Faktor Yang Mempengaruhi Minat Penggunaan Electronic Money: Integrasi Model TAM – TPB Dengan Perceived Risk. Jurnal Nominal, 8(2), 274-284.
Sari dan Neprisa (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa dalam Penggunaan Aplikasi E-Money di Bandar Lampung. Jurnal Gema Ekonomi, 11(1), 1733-1743.
Shafie, I.S.M. (2018). Factors Influencing the Adoption of E-Payment: An Empirical Study in Malaysia. Advances In Business Research International Journal, 53-62.
Sujarweni, V.W. (2015). Metodologi Penelitian Bisnis Dan Ekonomi. Yogyakarta: Pustaka Baru Press.
Tsiakis, T., & Sthephanides, G. (2005). Concept of Security and Trust in Electronic Payments. Computer And Security, 24, 10-15.
Undang-Undang Nomor 3 Tahun 2004 tentang Bank Indonesia.
Utami, N.W.A.B. & Herawati, N.T. (2020). Pengaruh Persepsi Kemanfaatan, Kemudahan Penggunaan, Resiko dan Kesesuaian Terhadap Minat Menggunakan Transaksi Non Cash Pada Pt Bri (Persero) Tbk (Studi Kasus: Mahasiswa Prodi S1 Akuntansi Undiksha). Jimat (Jurnal Ilmiah Mahasiswa Akuntansi) Universitas Pendidikan Ganesha, 11(2), 310-319.
Wardani, N.I.K., Izaak, W.C., & Hardiyani, L. (2020). Analysis Of Consumer Perception Levels On Intention In Using E-Money. Jurnal Ilmiah Manajemen, 8(2), 147-155).
Wibowo, S.F. (2015). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan, Fitur Layanan, dan Kepercayaan Terhadap Minat Menggunakan E-Money Card (Studi Pada Pengguna Jasa Commuterline di Jakarta). Jurnal Riset Manajemen Sains Indonesia (JRMSI), 6(1), 440-455.
Wulandari, D., Narmaditya, B,.S., Parewangi, A.M.A., Sakarji, S.R.B., Purnamasari, V., & Qurrata, V.A. (2018). Factors Affecting the Adoption of Electronic Money, International Journal of Civil Engineering and Technology (IJCIET). 9(7), 1927–1934.
Published
2023-04-14
How to Cite
Rufaidah, E., Ma’ruf, A., Pujiati, P., & Mirza. BR, A. D. (2023, April 14). Minat Penggunaan E-Money di Masa Pandemi: Studi Kasus Mahasiswa Universitas Lampung. Jurnal Bisnis Dan Manajemen (JBM), 19(1), 36-43. https://doi.org/https://doi.org/10.23960/jbm.v19i1.834
Section
Articles